لوجیکو
لطفا شکیبا باشید
استارتاپ‌های حوزه تجارت الکترونیک با مشکلات زیادی در زمینه مدیریت ناوگان دست و پنجه نرم میکنن که عدم توجه به آن‌ها مشکلات بزرگی براشون به وجود میاره. با بررسی بزرگان عرصه تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های اینترنتی راهکارهای حل مشکلات حمل و نقل و مدیریت ناوگان رو با هم بررسی میکنیم.
Image

چرا استارتاپ‌های تجارت الکترونیک نیاز به مدیریت ناوگان دارند؟

28 روز پیش زمان مطالعه : 3 دقیقه | 0 دیدگاه
استارتاپ

مقدمه

حمل و نقل و لجستیک کارآمد یکی از فاکتورهای برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق و کارآمده. در این مقاله با بررسی فاکتورهای مهم در زمینه‌ی ارسال و حمل کالا، به بررسی راهکارهایی که استارتاپ های بزرگ در زمینه‌ی مدیریت لجستیک و حمل و نقل خوشون استفاده کردن و با استفاده از اون تونستن بازار جهانی رو قبضه کنن، میپردازیم.

با ما همراه باشین.

 

روش‌های معمول جذب مشتری

فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب مشتری و افزایش ترافیک سایت خودشون از روش‌های مشابهی استفاده میکنن. از معمول‌ترین این روش‌ها میشه به:

  • پیشنهادات جذاب روزانه
  • تخفیف‌های مناسب برای کالاهای پرطرفدار
  • ارسال 24 ساعته
  • امکان استرداد محصول تا یک هفته
  • گارانتی اصالت محصول

اشاره کرد.

نکته‌ای که شاید به اون توجه لازم صورت نگرفته باشه، بحث نحوه‌ی ارسال و زمان ارسال کالای خریداری شده و به طور کلی مساله‌ی لجستیک و مدیریت ناوگانه. بسیاری از استارتاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که در این زمینه فعالیت میکنن، مدعی ارسال 24 ساعته و نهایتا 48 ساعته هستن اما در عمل خلاف این رو شاهدیم.

مدیریت ناوگان استارتاپ تجارت الکترونیک

عکس بالا نمونه‌ی کوچکی از نارضایتی‌های مشتریان از فروشگاه‌های اینترنتیه با جستجو در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی موارد بسیاری رو میبینیم که از دیر رسیدن محصول و ارسال اشتباه کالا ابراز نارضایتی کردن.

نقطه‌ی درد کجاست؟

استارتاپ‌هایی که در ایران در زمینه‌ی تجارت الکترونیک در حال فعالیت هستن، با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکنن که برخی از این مشکلات از داخل سازمان و برخی دیگه از خارج سازمان نشات میگیره.

مشکلاتی که از خارج سازمان نشات میگیره مثل شرایط اقتصادی و تحریم‌های ناعادلانه باعث شده تا بسیاری از استارتاپ‌های این حوزه به فکر کاهش هزینه‌های اجرایی خودشون در بخش‌های مختلف بیفتن.

یکی از بخش‌هایی که توجه به اون میتونه تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌ها داشته باشه مساله مدیریت ناوگان لجستیکه. برخی مشکلاتی که در این زمینه وجود داره میشه به:

  • پشتیبانی از مشتریان
  • مدیریت ناوگان
  • مشکلات تسویه حساب ناوگان
  • عدم ارسال به موقع برای مشتری
  • گم شدن کالای ارسالی
  • گم شدن فاکتور محصول

اشاره کرد.

برای نمونه شرکت دیجی کالا که بزرگترین استارتاپ فعال در این حوزه در ایران به حساب میاد، در چند وقت اخیر شکایات زیادی از مشتریانش در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در زیر نمونه‌ای از اون رو میبینیم:

بررسی استارتاپ‌های بزرگ در تجارت الکترونیک مثل علی بابا و آمازون نشون میده که این شرکت‌ها توجه زیادی به زیر ساخت‌های لجستیک و حمل و نقل و به طور کلی مدیریت ناوگان خودشون دارن.

برای مثال علی بابا که رکورددار فروش جمعه‌ی سیاه با فروش 17 میلیاردی در کمتر از 3 ساعته، تمامی سفارشات خودش رو در سه هفته به سراسر دنیا فرستاد. این مهم بدون برخورداری از یک زیر ساخت لجستیکی مناسب و قدرتمند و مدیریتی هوشمند نمیتونست به دست بیاد.

کسب و کارتون رو متمایز کنین

مدیریت ناوگان حمل و نقل فروشگاه‌های اینترنتی علاوه بر مزایایی که برای این کسب و کارها داره، میتونه به عنوان یک عامل رقابتی برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار استفاده بشه.

استراتژی‌هایی که بزرگان عرصه‌ی تجارت الکترونیک در دنیا از اون در زمینه‌ی حمل و نقل و مدیریت ناوگان خودشون استفاده کردن رو بررسی میکنیم:

  • افزایش میانگین سفارشاتی که در یک روز تحویل داده شده است
  • افزایش محدوده‌های تحت پوشش
  • کاهش هزینه‌ها با رویکردی هوشمند به مدیریت ناوگان
  • افزایش بهره وری در انجام فرآیندهای زنجیره‌ای

برای توضیح و درک بهتر این چهار فاکتور، توجه شما رو به اینفوگرافی زیر جلب میکنیم:

 

 مدیریت ناوگان استارتاپ تجارت الکترونیک

 

مدیریت ناوگان و افزایش رضایت مشتری

همونطوری که در تصویر بالا میبینین برای اینکه مشتری‌های شما از خریدشون رضایت کافی داشته باشن، علاوه بر داشتن یک سایت مناسب و قوی لازمه تا کالای خریداری شدشون رو به موقع و سالم به دستشون برسونین. در ابتدای مقاله هم به مشکلاتی نظیر دیر ارسال شدن کالا و گم شدن فیش و غیره اشاره کردیم. برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم لازمه تا نظارتی مستمر بر ناوگان خودمون داشته باشیم.

مسلما کار نظارت و مدیریت سنتی خیلی وقت‌گیر و پر هزینه‌ست و بهره‌وری پایینی داره. برای اینکه ناوگان خودتون رو هوشمندانه مدیریت کنین و در عین حال هزینه بالایی نکنین استفاده از نرم افزارهای مدیریت ناوگان راه حلی مناسب و مقرون به صرفه‌ست.

استارتاپ‌های بزرگی که از اونا به عنوان بزرگان عرصه تجارت الکترونیک نام بردیم غالبا از یک سیستم مدیریتی جامع برای مدیریت ناوگان خودشون استفاده میکنن. مسلما پیاده سازی و اجرای چنین سیستم مدیریتی نیاز به زیرساخت‌های قوی و صرف هزینه‌های بالایی داره که در بسیاری از موارد توان پیاده‌سازی آن در داخل وجود نداره.

برای استارتاپ‌هایی که در مقیاس کوچکتر به نسبت بزرگان این عرصه در حال فعالیت هستن، غالبا این کار برون سپاری میشه به این صورت که رهگیری و مدیریت ناوگان با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریتی و نصب این نرم افزارها امکان پذیره. 

از نمونه‌های داخلی این نرم‌افزارها میشه به نرم‌افزار مدیریت ناوگان لوجیکو اشاره کرد. نرم‌افزار لوجیکو با قابلیت رهگیری و ثبت سفارشات و همچنین صدور فاکتور الکترونیکی میتونه تاثیر زیادی در بهبود فرآیند حمل و نقل و مدیریت ناوگان فروشگاه‌های اینترنتی داشته باشه.

 

BLOGSUBSCRIBESECTION


جمع بندی

شرایط اقتصادی و وجود موانع بسیار بر سر راه استارتاپ‎های حوزه‌ی تجارت الکترونیک مشکلات زیادی برای این کسب و کارها به وجود آورده. فروشگاه‌های اینترنتی با ارسال به موقع و امن کالاهای خریداری شده مشتری میتونن حس امنیت و رضایت یک خرید آنلاین رو برای مشتریانشون به وجود بیارن.

تجربه‌هایی که از بررسی کسب و کارهای بزرگ در این زمینه وجود داره، نشون میده که برای جلب رضایت مشتری، نیاز به استفاده از ایده‌های جذاب و هیجان‌انگیز برای کاربر دارین. این ایده‌ها علاوه بر ارائه‌ی پیشنهادات جذاب و تخفیف‌های هیجان‌انگیز، باید در زمینه‌ی ارسال مطمئن و امن کالا در کمترین زمان ممکن هم وجود داشته باشه.

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان علاوه بر کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، باعث افزایش بهره‌وری و رضایت بیشتر مشتری‌هاتون میشه.

شما در این زمینه چه فکری میکنین؟ کسب و کارهای فعال برای کاهش نارضایتی مشتری هاشون چه کاری میتونن انجام بدن؟ نظرات خودتون رو از بخش نظرات با ما درمیون بزارین.

لوجیکو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
نظرات
ایمیل شما منتشر نخواهد شد
لغو